Jag har en fråga om en specifik växt. Vad gör jag?
Kontakta mig via formuläret under fliken kontakta mig så svarar jag gärna på dina frågor. Du är också välkommen att ringa eller maila direkt till mig. Se fliken kontakta mig för kontaktuppgifter.
Finns växten i lager?
Alla varor som går att beställa på sidan finns normalt i lager. Om den inte finns i lager anges informationen “tillfälligt slut”. Maila mig om du vill ha information om förväntad leveranstid.
Du har inte den växten jag vill ha, kan du ta in den i sortimentet åt mig?
Jag försöker hela tiden att utöka och anpassa mitt sortiment efter vad kunderna efterfrågar så berätta gärna vad du saknar genom att kontakta mig. Kanske kan jag då odla fram just den växten och komplettera den till mitt ordinarie sortiment.
Produkter
Vad innebär bonsai?
En vedartad växt som har förutsättningar att formas till att likna ett litet miniatyrträd, genom regelbunden beskärning och odling i liten kruka.
Vad innebär exot?
En växt som, enligt min uppfattning, har ett sydländskt eller subtropiskt utséende i jämförelse med den omgivningen den odlas.
Beställning
Får vem som helst handla i onlinebutiken?
Ja, men du måste vara minst 18 år (eller ha målsmans tillstånd) och bo i Sverige.
Kan man köpa presentkort hos er?
Inte i onlinebutiken, däremot på plats i plantskolan.
Kan jag beställa även om jag bor utomlands?
Skicka en beställning med önskade växter så återkommer jag med besked om det är möjligt och med den specifika fraktkostnaden.
Kan jag avbeställa min order?
Ja, förutsatt att jag inte har hunnit packa och skicka iväg din beställning redan.
Betalning
Vilka betalningsalternativ finns det?
Jag erbjuder för närvarande föjande alternativ att betala ordrar: förskottsbetalning till mitt bankgiro 182-8532, postförskott (betalning vid avhämtning hos ombud) samt betalning via betalkort genom Payson eller Paypal. Betalning via Swish är också en möjlighet.
Är det säkert att handla hos er?
Ja. I samarbete med mina betalningsleverantörer, Payson och Paypal, sker all inmatning av känsliga uppgifter via en krypterad länk. Jag har inte tillgång till ditt kortnummer eller annan känslig information.
Vad kostar frakten?
Jag tillämpar frakt efter kollivikt eller omräknat till volymvikt om paketet är volymdragande. I fraktkostnaden ingår packning och emballage och räknas automatiskt fram när du går till kassan. Kostnaden baseras på följande vikt-/volymviktstariffer:
max 3 kg: 99 kr
max 6 kg: 129 kr
max 8 kg: 149 kr
max 10 kg: 179 kr
max 12 kg: 199 kr
max 15 kg: 219 kr
max 20 kg: 239 kr
mer än 20 kg: 399 kr
Väljer du betalning mot postförskott (betalning vid avhämtning hos ombud), tillkommer en postförskottsavgift på 130 kr.
Leverans
När skickas växterna och hur lång är leveranstiden?
Jag skickar normalt måndag-onsdag veckan veckan efter att ordern inkom. Oftast tar leveransen 1-3 dagar. Tar det längre tid att leverera meddelar jag dig i orderbekräftelsen med information om leveranstid.
Vilken leverantör anlitat du?
Jag anlitar normalt DHL service point, dvs via ombud, med 1-3 dagars leveranstid.
Har du önskemål om val av en annan leverantör pga t ex att det är närmare till ombud/avhämtning, meddela då detta vid orderläggning så bekräftar jag med aktuell fraktkostnad.
Kan jag hämta växterna på din hemadress?
Ja, du kan hämta dina växter på min hemadress i Karlskrona. Välj i kassan att du vill hämta beställda växter, så lägger jag undan växterna för avhämtning den tid vi kommer överens om.
Returer och ångerrätt
Vad gör jag om jag vill reklamera en växt?
Kontakta mig, Kent Egnér. via kontaktformuläret så berättar jag mer hur du gör.
Kan jag ångra köp av en levererad order?
Ja, från det att du mottagit ordern, har du som privatperson 14 dagar på dig att ångra köpet. Du meddelar då mig, Kent Egnér, att du vill ångra köpet. Returfrakten får du som kund stå för och växten/växterna måste returneras i säljbart skick.
Teknik
Använder din hemsida sig av Cookies?
Ja, jag använder mig av kakor (s.k Cookies) för att komma ihåg innehållet i din kundvagn.
Vilken webbläsare bör jag använda?
egnersvaxter.se är optimerad för Mozilla Firefox och Internet Explorer.
Vem/vilka har gjort egnersvaxter.se’s e-butik?
Mitt e-handelssystem hyrs av talex.
Övrigt
Hur kan jag komma i kontakt med er?
Du kan kontakta mig, Kent Egnér, via telefon, post eller email. Mer information hittar du under kontakta mig.
Har du någon fysisk butik som man kan besöka?
Jag har ingen butik i egentlig mening men tar gärna emot besök efter överenskommelse.
Under säsongen kommer jag troligen att hålla öppet vissa dagar, se mer under aktuellt.
Mellan april och oktober går det också också att boka tid kvällstid.
Boka gärna ditt önskemål om tid via mail, eller telefon, så svarar jag normalt inom en dag.
Mer information om adressuppgifter och vägbeskrivning hittar du under kontakta mig.